-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47632 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:13

كدام سوره به معناي غنائم جنگي و ثروتهاي عمومي است؟

سورة انفال، در آية 1 سورة انفال، آمده است: از تو دربارة انفال ]غنائم يا هر گونه مال بدون مالك مشخص[ سؤال ميكنند، بگو: انفال مخصوص خدا و پيامبر است....

انفال در اصل از مادة نفل (بر وزن نفع) به معني زيادي است و اين كه به نمازهاي مستحب نافله گفته ميشود چون اضافة بر واجبات است.(ر.ك: مفردات راغب، مادة نفل / تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 74، ص 81 و 82، دارالكتب الاسلامية.)

انفال در آية ياد شده، در زمينة غنائم جنگي مطرح شده، ولي مفهومي كلي و عمومي را در بر دارد و تمام اموال اضافي، يعني آن چه مالك خصوصي ندارد، را شامل ميشود. در روايات اهلبيت: نيز به معناي وسيعي اشاره شده است; براي نمونه در روايت معتبري از امام باقر و امام صادقميخوانيم: انفال اموالي است كه از منطقة جنگ، بدون جنگ گرفته ميشود و همچنين سرزميني كه اهلش آن را ترك كنند (به آن فيء گفته ميشود كه توضيح آن خواهد آمد)، و ميراث كسي كه وارثي نداشته باشد و سرزمين و اموالي كه پادشاهان به اين و آن ميبخشيدند ـ در صورتي كه مناسب آن شناخته نشود ـ و بيشهزارها و جنگلها و درهها و سرزمينهاي موات كه همة اينها از آن خدا و پيامبر9 و پس از او براي كسي است كه قائم مقام اوست و او آن را در هر راه كه مصلحت خويش و مصلحت فردي كه تحت تكفل او هستند، ببيند، مصرف خواهد كرد.(تفسير نمونه، ج 7، ص 81 و 82 به نقل از: تفسير كنز العرفان، ج 1، ص 354.)

در روايت ديگري ميخوانيم: غنائم بدر ويژة پيامبر9 بود و او با بخشيدن به جنگجويان بين آنها تقسيم كرد.(همان / براي آگاهي بيشتر ر.ك: معجم فقه الجواهر، شيخ محمد حسن نجفي جواهري، ج 1، مدخل انفال، ص 507 ـ 512، الغدير، بيروت، چاپ اول.)

فيء ـ يكي از موارد انفال ـ به معناي رجوع و بازگشت است و در اصطلاح، اموال و زمينهايي است كه بدون جنگ عايد جامعه اسلامي ميشود.(قاموس القرآن، سيد علي اكبر قرشي، ماده فيء; تفسير نمونه، ج 23، ص 502 / معجم الجواهر، همان.)

فيء در قرآن نيامده، ولي افأ ـ از همان ماده ـ آمده است: وَ مَآ أَفَآءَ اللَّهُ عَلَيَ رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَمَآ أَوْجَفْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ خَيْلٍ وَ لاَ رِكَابٍ...;(حشر،6) آنچه را خدا به رسولش از آنها ]يهود[ بازگرداند، چيزي است كه شما براي به دست آوردن آن ]زحمتي نكشيديد[، نه اسبي تاختيد و نه شتري، ولي خداوند رسولان خود را بر هر كس بخواهد، مسلط ميسازد و خدا بر هر چيز قادر است.

آيه 7 همين سوره موارد مصرف فيء را بيان كرده است. در دوران غيبت انفال و فيء در اختيار ولي فقيه و حاكم شرع است.(معجم فقه الجواهر، ج 1، ص 510 / جواهر الكلام، ج 16، ص 134 ـ 141.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.